Călătoriile sunt benefice pentru sănătatea și buna ta dispoziție. Aceasta nu este doar opinia pasionaților de călătorii, ci este susținută de numeroase studii! Suntem bucuroși să-ți oferim argumente pentru a începe să planifici următoarea vacanță sau city break. Aruncă o privire la beneficiile demonstrate științific ale călătoriilor.

După cum se spune: călătoriile educă. În acelaşi timp, acestea sunt plăcute: peisajele neobișnuite, bucătăria locală și o pauză de la rutina zilnică pot oferi multă bucurie. Există, însă, vreun motiv pentru a aduce în discuție şi sănătatea? Pentru a răspunde la această întrebare, trebuie să luăm în considerare două lucruri.

Bali
Bali © shutterstock

În primul rând, Organizația Mondială a Sănătății (OMS) definește sănătatea ca o stare de bună dispoziție fizică, mentală și socială completă. Prin urmare, o persoană sănătoasă este o persoană care nu numai că nu se îmbolnăvește, ci pur și simplu se simte bine. Cercetările privind impactul călătoriilor asupra sănătății tind să se concentreze pe beneficiile asupra sănătății mintale (acestea sunt şi mai ușor de măsurat).

În al doilea rând, studiile privind satisfacția sau senzația de împlinire se bazează pe analiza declarațiilor respondenților. Este dificil să studiezi nivelul de fericire al cuiva altfel decât punându-i întrebări relevante. Cu toate acestea, sondajele pot avea metodologii diferite (de exemplu, seturi diferite de întrebări) și, prin urmare, pot produce rezultate diferite.

Aşadar, există un consens în rândul oamenilor de știință cu privire la beneficiile călătoriilor? Răspunsul este da! O trecere în revistă a literaturii publicate între 1986 și 2012 arată clar că marea majoritate a studiilor pe acest subiect indică un impact pozitiv al călătoriilor asupra sănătății. Cercetările mai recente susțin şi ele această ipoteză.

Călătoriile ne fac mai fericiţi

Este posibil să măsurăm efectul călătoriilor asupra fericirii? Rezultatele unui studiu publicat în 2021 în revista Tourism Analysis sugerează că putem. Oamenii care călătoresc regulat departe de casă sunt, în medie, cu 7% mai fericiți decât cei care călătoresc ocazional. Este discutabil dacă 7% este mult sau puțin, însă impactul pozitiv al călătoriilor asupra fericirii este cu siguranță măsurabil.

În mod interesant, studiul a arătat că până și călătoriile relativ scurte au avut un efect pozitiv – doar 120 de kilometri de casă a fost suficient pentru a simți diferența. O altă publicație, de data aceasta din Țările de Jos, sugerează că efectele pozitive ale călătoriilor încep înainte de călătorie. Călătoriile sunt așteptate cu nerăbdare, astfel că simpla perspectivă ne face mai fericiți.

Călătoriile reduc stresul
Călătoriile reduc stresul © shutterstock

Călătoriile (chiar și scurte) reduc stresul

Cât de lungă ar trebui să fie o vacanță pentru a te odihni cu adevărat și pentru a scăpa de stres? Oamenii de ştiință nu au un răspuns clar. Unele persoane au nevoie de două săptămâni pentru că abia după prima săptămână încep să uite de muncă. Alții preferă perioadele scurte, dar frecvente și intense.

Studiile care analizează buna dispoziție după vacanță tind să includă persoanele care au avut cel puțin o săptămână de odihnă. Până de curând, vacanțele mai scurte au primit puțină atenție. Acum suntem mai înclinați să folosim călătoriile de câteva zile ca pe o modalitate de a scăpa de responsabilitățile cotidiene. Aşadar, este un city break de câteva zile o pauză eficientă? Dacă avem încredere în cercetare, răspunsul este clar: cu siguranță.

Charge your batteries

În 2018 au fost publicate rezultatele unui experiment realizat de cercetători austrieci. Aceştia au împărțit patruzeci de manageri expuși la stres în două grupuri. Primul a stat acasă şi nu a lucrat. Al doilea grup a mers la un hotel cu spa timp de patru zile şi a trebuit să participe la o sesiune de exerciții moderate (de exemplu, înot) și relaxare activă (de exemplu, cursuri de yoga). În restul timpului era liber.

Joga, Bali
Joga, Bali © shutterstock

Ambele grupuri au raportat niveluri reduse de stres (efectele odihnei au durat până la 45 de zile!), dar relaxarea departe de casă a fost în mod clar mai eficientă în reducerea stresului acumulat. Pentru a stabili cauza exactă, sunt necesare cercetări suplimentare, însă schimbarea mediului obişnuit cu unul care nu este asociat cu responsabilitățile zilnice ar putea fi cheia. Sesiunile de antrenament și relaxare alături de instructori au avut şi ele, cu siguranță, o contribuţie importantă.

Totuși, studiul olandez menționat mai sus a arătat și altceva interesant: călătoriile nu reduc întotdeauna stresul și uneori pot fi chiar ele o sursă de stres. De ce? Depinde în primul rând de modul în care este planificată călătoria. Cu cât este mai bine pregătită, cu atât este mai puțin probabil să producă creşterea tensiunii arteriale. Când începi să planifici o călătorie, este important să începi cât mai devreme. Astfel ai siguranța că nu ai uitat nimic, iar calmul şi ideea ca urmeazā să călătoreşti au beneficii directe asupra reducerii stresului.

Cum profiţi la maximum de călătorie?

Acum poate te întrebi: Ei bine, dar cu ce mă ajută toate aceste studii pe mine atunci când călătoresc? Am pregătit pentru tine 5 sfaturi despre cum să profiți la maximum de călătorii. Se bazează atât pe cercetările prezentate, cât și pe experiențele noastre.

1. Pregătește-te pentru călătorie

Este o idee bună să te gândeşti din timp la eventualele escale, să verifici prognoza meteo și să vezi dacă banca ta are un bancomat la destinație. O pregătire bună înseamnă o călătorie mai plină de satisfacții.

2. Concentrează-te pe timpul liber

Nu ceda tentației de a-ţi transforma vacanța într-o responsabilitate tăiată de pe listă. Alege locuri pe care vrei cu adevărat să le vezi, nu doar să le fotografiezi pentru Instagram. Asigură-te că îți faci timp pentru a te bucura de atmosfera locului.

3. Ocupă-te de documente

Nu uita să-ţi procuri cardul european de asigurări sociale de sănătate (CEASS) și ia ȋn considerare o asigurare adecvată. Nu lăsa bagajele și check-in-ul până în ultimul moment. O minte limpede înseamnă o vacanță mai bună!

4. Nu uita de activitatea fizică

Încearcă să-ţi planifici călătoria în așa fel încât să ai parte de mişcare – desigur, în funcție de nevoile și abilitățile tale. Vor fi o mulțime de tentații culinare în timpul călătoriei, așa că activitatea fizică va fi mai mult decât binevenită.

5. Găseşte-ţi ceva la care să aştepţi cu nerăbdare

Planificarea călătoriei în sine ȋţi face bine. Este ceva la care te gândeşti cu nerăbdare şi abia aştepţi să se ȋntâmple. Încearcă să planifici mai multe călătorii pe an – mai scurte sau mai lungi, în funcție de posibilităţi. Păstrează-ţi dorinţele de călătorie vii.

Vacanţe
Vacanţe © shutterstock

Odihna este esențială pentru sănătatea și buna ta dispoziţie. Munca este o parte importantă a vieții, dar nu o vei putea face cum trebuie dacă ai bateriile descărcate. Găseşte-ţi propriul mod de a-ţi lua vacanțe care să te ajute să ai mereu energie. Și nu uita: chiar și o călătorie scurtă este suficientă pentru a avea grijă de sănătatea ta.

Hai ȋntr-un city break de ȋntinerire

Acum știm că și câteva zile de vacanță pot avea un efect benefic asupra noastră. Rămâne doar întrebarea: unde să mergem? Surse independente ne spun că un city break într-unul dintre următoarele trei orașe nu va dezamăgi niciodată.

Amsterdam

În Amsterdam ȋţi poţi limpezi mintea cu artă. Rijksmuseum găzduiește cele mai cunoscute opere ale lui Rembrandt, Vermeer și Van Gogh. Relaxează-ţi mintea pedalând printre casele colorate de pe marginea canalului. Nu uita să opreşti ȋntr-o piață și să încerci stroopwafel – o vafă cu caramel și o notă subtilă de scorțișoară.

Copenhaga

Dacă te atrage mai mult nordul, mergi ȋn Copenhaga. Bucură-te de calmul liniştitor al spațiilor verzi, al brizei mării și al plimbărilor uşoare de-a lungul clădirilor colorate din Nyhavn. Iar dacă vrei să te simți din nou ca un copil, mergi la Grădinile Tivoli. Este unul dintre cele mai vechi parcuri de distracții din Europa, unde te vei bucura de priveliști panoramice ale orașului de pe cel mai înalt carusel din lume – Himmelskibet.

Malaga

Dacă ȋţi doreşti un climat mediteranean, alege Malaga. Pune-ţi corpul în mișcare și stimulează-ţi mintea, mergând pe urmele maurilor la Fortăreața Gibralfaro sau admirând catedrala renascentistă andaluză. Fugi de toate pentru câteva zile, relaxându-te pe plajele însorite și stând de vorbă în chiringuitos pline de viață.

Reîncarcă-ți bateriile în vacanță

Da, city break-urile de câteva zile sunt o pauză plăcută, dar pentru odihnă și întinerire adevărate avem nevoie de mai mult timp. Din experiența noastră, următoarele două destinații garantează o vacanță adevărată.

Catania

Pentru o vacanță mai lungă, şi Catania este o alegere bună. Nu ai nevoie de prea multe pentru a-ţi face zilele mai frumoase plimbându-te pe străzile baroce și prin piețele pline de viață precum La Pescheria. Dacă vrei aventură, o drumeție pe muntele Etna este exact ceea ce trebuie pentru a-ţi pune corpul în mișcare, iar seara te poți relaxa la un pahar de vin sicilian fără niciun fel de sentiment de vinovăţie.

Madeira

Clima blândă și diversitatea insulei Madeira – de la grădinile tropicale din Funchal la traseele montane – oferă combinația perfectă de relaxare și aventură. Pentru a-ţi reîncărca bateriile și a scăpa de tensiune, fă o baie în bazinul natural vulcanic din Porto Moniz. Dacă ai noroc, s-ar putea să vezi delfini sau chiar o balenă.


FAQ

Instagram

Cauți un anumit loc?